نحوه انتخاب چکمه پیاده‌روی

انتخاب چکمه پیاده‌روی مناسب باعث می‌شود تا بتوان به راحتی فعالیت‌های متفاوت ورزشی را در محیط‌های مختلف و به راحتی انجام داد. چکمه‌های پیاده‌روی رویایی شما باید با نحوه و مکان پیاده‌روی شما هماهنگ باشند. با این حال، قبل از اینکه انتخاب نهایی را انجام دهید، باید مطمئن شوید که آنها کاملا برای شما مناسب هستند.

برای یک انتخاب خوب باید انواع، اجزاء و تناسب کفش را در نظر بگیرید.

انواع: شما انتخاب‌های متفاوتی خواهید داشت، از کفش‌های بسیار سبک گرفته تا چکمه‌های کوهنوردی مقاوم.

اجزاء: داشتن اطلاعات بیشتر در مورد آنچه در قسمت‌های رویه، پایین، زیره میانی، زیره و سایر قسمت‌های یک چکمه وجود دارد، می‌تواند به شما کمک کند انتخاب بهتری داشته باشید.

تناسب: هیچ کس یک جفت چکمه نامناسب را دوست ندارد. انتخاب بد باعث تاول و احساس درد در زمان پیاده‌روی خواهد شد و صرف زمان برای به دست آوردن تناسب، عالی است.

۱۰ مدل کفش کوهنوردی زنانه هامتو (HUMTTO)

انواع مختلف چکمه پیاده‌روی

کفش‌های پیاده‌روی ساق کوتاه: مدل‌های ساق کوتاه با کفی میانی انعطاف‌پذیر برای پیاده‌روی روزانه عالی هستند. برخی از افراد ممکن است حتی کفش‌های مخصوص دویدن را برای سفرهای طولانی مدت انتخاب کنند.

کفش‌های پیاده‌روی ساق کوتاه
کفش‌های پیاده‌روی ساق کوتاه

چکمه‌های پیاده‌روی روزانه (نیم ساق): این کفش‌ها از مدل‌های متوسط تا بلند هستند و برای پیاده‌روی‌های روزانه یا سفرهای کوتاه همراه کوله‌پشتی با بارهای سبک در نظر گرفته شده‌اند. آنها اغلب به راحتی خم می‌شوند و نیاز به زمان کمی برای پوشیدن دارند، اما فاقد پشتیبانی و دوام چکمه‌های محکم هستند.

چکمه‌های پیاده‌روی روزانه (نیم ساق)
چکمه‌های پیاده‌روی روزانه (نیم ساق)

چکمه‌های ساق بلند: این چکمه‌ها برای حمل بارهای سنگین‌تر در سفرهای چند روزه طراحی شده‌اند. اکثر آنها ساق بلندی دارند که برای پشتیبانی عالی تا بالای مچ پا مناسب هستند. بادوام و حمایت کننده، با کفی‌های میانی سفت‌تر نسبت به کفش‌های سبک‌تر، برای سفر به مناطق مختلف کوهستانی یا دشت مناسب هستند.

چکمه‌های ساق بلند
چکمه‌های ساق بلند

اجزای چکمه پیاده‌روی

هر کفش از اجزای مختلف ساخته شده و طراحی و انتخاب نوع مواد اولیه به کار رفته در نحوه عملکرد آن تاثیر زیادی خواهد داشت.

رویه کفش پیاده‌روی

مواد اولیه بر وزن چکمه، قابلیت تنفس، دوام و مقاومت در برابر آب تاثیر می گذارند.

کفش تمام چرم

چرم دوام بالا در برابر سایش و مقاومت بسیار خوبی در برابر آب دارد. چرم بیشتر در چکمه‌های ساق بلند ساخته شده برای سفرهای طولانی مدت، بارهای سنگین و زمین‌های ناهموار استفاده می‌شود. به اندازه ترکیبات چرم نایلونی، سبک یا تنفس‌پذیر نیست.

  چگونه یک پخش‌کننده FM خوب انتخاب کنیم؟

چرم سبک

کفش‌های چرم سبک معمولا با یک لایه نایلونی جفت می‌شوند تا چکمه‌ای سبک وزن ساخته شود که تنفس عالی را ارائه دهد. برای تولید چرم سبک، قسمت داخلی زبرتر پوست گاو را از قسمت بیرونی صاف آن جدا می‌کنند. مزیت آن هزینه کمتر است، با این حال، نقطه ضعف آن مقاومت کمتر در برابر آب و سایش است (اگرچه بسیاری از چکمه‌ها آسترهای ضد آب دارند).

چرم نوبوک

نوبوک یک چرم تمام دانه و شبیه جیر است. بسیار بادوام بوده و در برابر آب و سایش مقاوم است. همچنین نسبتا انعطاف دارد.

مواد مصنوعی

پلی‌استر، نایلون و به اصطلاح چرم مصنوعی همگی معمولا در چکمه‌های مدرن یافت می‌شوند. آنها سبک‌تر از چرم هستند، سریع‌تر خشک می‌شوند و معمولا قیمت کمتری دارند. جنبه منفی آنها این است که به دلیل دوخت بیشتر در قسمت بیرونی چکمه، ممکن است زودتر فرسوده شوند.

غشاهای ضد آب

چکمه‌ها و کفش‌هایی که به‌عنوان «ضد آب» نام‌گذاری می‌شوند، دارای رویه‌هایی هستند که با غشاهای ضدآب و قابل تنفس (مانند Gore-Tex® یا eVent®) ساخته شده‌اند تا پاها را در شرایط مرطوب، خشک نگه دارند. جنبه منفی این نوع مواد این است که کاهش تنفس ایجاد شده توسط یک غشاء (در مقایسه با توری تهویه مورد استفاده در برخی از کفش‌های ضدآب) ممکن است باعث عرق کردن پاها در روزهای تابستان شوند.

وگان

کفش‌ها و کفش‌های کوهنوردی وگان بدون هیچ گونه مواد یا محصول جانبی حیوانی ساخته می‌شوند.

عایق

مواد عایق مصنوعی به برخی از چکمه‌های کوهنوردی برای ایجاد گرما در هنگام پیاده‌روی بر روی برف و یخ‌های طبیعی اضافه می‌شود.

زیره میانی چکمه‌های پیاده‌روی

زیره میانی که باعث ایجاد یک بالشتک نرم می‌شود، پاها را از ضربه محافظت کرده و تا حد زیادی سفتی چکمه را تعیین می‌کند. چکمه‌های سفت ممکن است چیز خوبی به نظر نرسند، اما برای پیاده‌روی‌های طولانی در زمین‌های صخره‌ای و ناهموار می‌توانند به معنای راحتی و ثبات بیشتر باشند. با یک چکمه سفت، روی هر سنگ یا ریشه درختی که قدم می‌گذارید، اجازه نمی‌دهد پای شما اذیت شود. رایج‌ترین مواد زیره میانی EVA (اتیلن وینیل استات) و پلی‌اورتان هستند.

  راهنمای انتخاب پیچ گوشتی برقی مناسب برای مصارف مختلف

EVA کمی ظریف‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر است. کفی‌های میانی از تراکم‌های متفاوتی از EVA استفاده می‌کنند تا در صورت نیاز، حمایت محکم‌تری داشته باشند (مثلا در اطراف جلوی پا).

پلی‌اورتان به طور کلی محکم‌تر و بادوام‌تر است، بنابراین معمولا در چکمه‌های ساق بلند پیاده‌روی و برای کوهنوردی طولانی از آن استفاده می‌شود.

پشتیبانی داخلی چکمه پیاده‌روی

مواد مختلف ۳ تا ۵ میلی‌متری بین زیره وسطی و زیره چکمه قرار می گیرند تا سفتی باربری را به زیره میانی اضافه کنند. طول آنها متفاوت است. برخی تمام طول میانی را می پوشانند، در حالی که برخی دیگر فقط نیمی از آن را پوشش می‌دهند.

صفحات نازک و نیمه انعطاف‌پذیر بین زیره وسطی و زیره و زیر ساق (در صورت وجود) قرار می‌گیرند. آنها از پاها در برابر کبودی توسط ریشه‌ها یا سنگ‌های ناهموار محافظت می‌کنند.

زیره کفش پیاده‌روی

لاستیک در تمام زیره‌های کفش کوهنوردی استفاده می‌شود. گاهی اوقات مواد افزودنی مانند کربن به چکمه‌های پیاده‌روی یا کوهنوردی برای افزایش سختی اضافه می‌شود. زیره‌های سخت دوام را افزایش می‌دهند، اما اگر از مسیر خارج شوید، می‌توانند احساس نرمی ایجاد کنند.

الگوی خرطومی: آنها برجستگی‌هایی هستند که روی زیره باعث کشش می‌شوند. در چکمه‌های کوهنوردی و پیاده‌روی برای بهبود چسبندگی از شیار‌های عمیق‌تر و ضخیم‌تر استفاده می‌شود. پره‌های با فاصله زیاد، کشش خوبی را ارائه می‌دهند و راحت‌تر سنگ و خاک داخل آنها خالی می‌شود.

ترمز پاشنه: این به ناحیه پاشنه اشاره دارد که از قسمت جلویی پا و قوس میانی متمایز است. احتمال سر خوردن در هنگام حرکت در زمین‌های شیب‌دار را کاهش می‌دهد.

سازگاری با کرامپون

اگر قصد دارید کوهنوردی با کوله‌پشتی در زمستان انجام دهید، داشتن چکمه‌ها و کرامپون‌های سازگار با یکدیگر برای ایمنی شما ضروری است.

تناسب چکمه پیاده‌روی

تناسب چکمه پیاده‌روی
تناسب چکمه پیاده‌روی

چکمه‌های پیاده‌روی باید در همه جا مناسب باشند و فضایی برای تکان دادن انگشتان پا فراهم کنند. آنها را در پایان روز (بعد از تورم پاها) و با جوراب‌هایی که می‌خواهید بپوشید، امتحان کنید.

دانستن دقیق اندازه پا باعث می‌شود تا بتوانید کفش راحتی را انتخاب کنید. بعدا با بیرون کشیدن کفی‌ها از چکمه و ایستادن روی آنها، طول را دوباره بررسی کنید. شما باید فاصله‌ای به اندازه انگشت شست بین بلندترین انگشت پا و انتهای کفی داشته باشید.

در پایان روز چکمه‌ها را امتحان کنید. پاهای شما به طور معمول در طول فعالیت‌های روزانه کمی متورم می‌شوند و در آن زمان در بزرگترین حالت خود خواهند بود. این به شما کمک می کند تا از خرید چکمه‌های خیلی کوچک خودداری کنید.

  راهنمای خرید جاروبرقی

اگر از ارتز (orthotics) استفاده می کنید، آنها را همراه داشته باشید. آنها بر تناسب یک چکمه تاثیر می‌گذارند.

جوراب مناسب بپوشید. جوراب‌های آشنا به شما کمک می‌کنند تا تناسب و احساس کفش جدید را سریع‌تر ارزیابی کنید. اطمینان حاصل کنید که ضخامت جوراب با آنچه می‌خواهید در طول کوهنوردی یا پیاده‌روی بپوشید مطابقت داشته باشد. و در مسیر، از جوراب‌های مصنوعی به جای جوراب‌های نخی که آهسته خشک می‌شوند، استفاده کنید.

چکمه را امتحان کنید

مدتی را با چکمه بگذرانید، در فروشگاه قدم بزنید، از پله ها بالا و پایین بروید و یک سطح شیبدار پیدا کنید و روی آن راه بروید.

شما نباید برجستگی‌ها یا درزهای عجیب و غریب، یا نیشگون گرفتن در قسمت جلوی پا و یا برخورد انگشتان پا به انتهای چکمه وقتی که در شیب قرار دارد را احساس کنید. اگر چکمه‌ها محکم بسته شده‌اند و همچنان فضای کمی بالای پای خود احساس می‌کنید، اندازه چکمه اشتباه است.

قبل از خرید آنلاین، در صورت امکان همان مدل را در فروشگاه امتحان کنید یا می‌توانید برندی را که قبلا استفاده کرده‌اید را انتخاب کنید. اکثر شرکت‌های تولید چکمه در طول زمان تمایل دارند از یک مدل پای ثابت استفاده کنند، بنابراین تناسب آن احتمالا مشابه مدل قبلی است.

استراتژی گره خود را تغییر دهید: نحوه بستن بند چکمه‌ها می‌تواند نحوه تناسب آنها را تغییر دهد.

کفی‌های مختلف را امتحان کنید. کفی‌ها در مدل‌هایی عرضه می‌شوند که می‌توانند راحتی، پشتیبانی یا تناسب را افزایش دهند، یا هر سه.

قبل از اولین سفر، چکمه‌های خود را پا کرده و مدتی با آنها پیاده‌روی کنید. بسیاری از کوهنوردان این مرحله مهم را نادیده می‌گیرند و در زمان پیاده‌روی و کوهنوردی احساس درد می‌کنند. در بعضی از مواقع باید کفش‌های نو را برای مدتی پا کرد تا به خوبی با پا هماهنگ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *