راهنمای انتخاب، خرید و مراقبت از لوستر خانه

برای انتخاب، خرید و مراقبت از لوستر خانه باید مواردی را در نظر داشت تا بتوان بهترین انتخاب را انجام داد و  لوستر مناسب با محیط را تهیه کرد. در زیر مواردی وجود دارند تا در مورد بهترین لوستر و چراغ روشنایی با اندازه مناسب برای هر اتاق انتخاب مناسبی داشته باشید.

فقط با نگاهی به تنوع زیاد لوسترهایی که برای خرید در دسترس هستند، به زودی درک خواهید کرد که توجه به نیازها نه تنها باعث سرعت بخشیدن به روند انتخاب می‌شود، بلکه باعث تهیه نوع مناسب خواهد شد.

نقطه شروع در جستجوی لوستر، باید همیشه انتخاب اندازه مناسب برای ابعاد اتاق شما باشد. اگر در مرکز اتاق یک لوستر نصب می‌کنید، باید به میزان نور تولید شدهه توسط لوستر نیز توجه کافی داشته باشید. اگر اتاق مورد نظر شما سقف بلندی دارد، با نصب یک لوستر ممکن است نور کافی در همه جای محیط وجود نداشته باشد.

لوستر خانه 8 شاخه کروم و کریستال
لوستر خانه ۸ شاخه کروم و کریستال

۱۰ مدل لوستر ایده‌آل برای خانه

لوستر خانه با چه اندازه‌ای از لوستر برای اتاق شما مناسب است؟

ارتفاع سقف خود را اندازه بگیرید و از راهنمای سریع در زیر استفاده کنید.

اتاق با سقف ۲.۲۰ متر

معمولا توصیه می‌شود که ارتفاع سقف ۲.۲۰ متر یا کمتر به طور کلی برای نصب لوستر مناسب نیستند، استثنا در این قانون این است که تصمیم گرفته باشید تا لوستر را در بالای یک میز قرار دهید. اگر تصمیم گرفته‌اید که انواع کریستالی یا شیشه‌ای تهیه کنید، می‌توانید چراغ‌های دیواری بزرگ به سبک لوستر، انواعی که دارای چرغ‌های ال ای دی هستند و یا انواع بلوری را انتخاب کنید.

اتاق با سقف ۲.۳۰ متر

برای سقف‌هایی با ارتفاع حدود ۲.۳۰ متر، چراغ‌های لوستر مدرن که نزدیک سقف قرار می‌گیرند مناسب هستند و گزینه‌های زیادی نیز وجود دارند. توصیه می‌کنیم اگر در خانواده فردی بلند قد زندگی می‌کند، پایین‌ترین قطعه لوستر از کف اتاق حداقل باید ۱.۸۰ متر فاصله داشته باشد.

  راهنمای انتخاب و خرید لوستر برای فضاهای مختلف خانه

اتاق با سقف ۲.۷۵ متر

اگر ارتفاع سقف شما تقریبا ۲.۷۵ متر است، انتخاب‌های زیادی با ارتفاع بیشتر و دارای زنجیر و یا چراغ‌های دو طبقه وجود دارند.

اتاق با سقف ۳ تا ۳.۳۰ متر

هنگامی که ارتفاع سقف شما بین ۳ تا ۳.۳۰ متر است، می‌توانید لوستر خانه با ارتفاع حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر تهیه کنید. اغلب وقتی اندازه‌گیری‌های لوستر بیان می‌شود، طول زنجیر نیز شامل آن خواهد شد. اگر اندازه یک لوستر دارای حداقل و حداکثر است، این اندازه‌ها معمولا در حالت کوتاه‌ترین اندازه با کم کردن حلقه زنجیر و طولانی‌ترین حالت ببیان شده است.

اتاق با سقف ۳.۶۵ متر

برای فضاهایی که سقفی حدود ۳.۶۵ دارند، انتخاب‌های زیادی وجود خواهد داشت. می‌توان از انواع لوسترها با اندازه‌های بزرگ در این محیط‌ها استفاده کرد. البته باید توجه داشت که نصب لوستری با اندازه کوچک و تعداد لامپ‌های محدود، با سقف بلند هماهنگی خوبی نخواهد داشت.

انواع گسترده‌ای از طرح‌های مختلف لوستر خانه وجود دارند که می‌توان آنها را برای محیط‌های مختلف خانه انتخاب کرد. هر کدام از سبک‌های مختلف، اندازه و نورپردازی مخصوص به خود را دارند و برای استفاده در محیط باید به مشخصات و شدت روشنایی ایجاد شده توسط لوستر دقت کرد.

همچنین ممکن است بخواهید برای خانه از لوسترهایی با چند ریف چراغ استفاده کنید. این مدل‌ها بسیار چشمگیر هستند، اغلب از آنها برای محیط‌های بزرگ مانند سالن‌های پذیرایی، محل برگزاری عروسی و سالن‌های پذیرایی هتل‌ها استفاده می‌شوند.

اگر یک اتاق کوچک با سقف بلند داشته باشید، چه مدلی را باید انتخاب کرد؟ آیا هنوز می‌توان یک لوستر بزرگ نصب کرد؟

ممکن است نگران باشید که لوستری با ارتفاع بلند برای یک اتاق خیلی زیاد باشد. داشتن فضای محدود مانع از نصب لوستر با نور زیاد نمی‌شود، زیرا در آن بالا هیچ شلوغی وجود ندارد. کمی بزرگ‌تر شدن لوستر مانعی برای حرکت شما ایجاد نمی‌کند. اگر سقف اتاق بلند است، نصب یک لوستر با ارتفاع زیاد باعث می‌شود تا در همه جای اتاق نور کافی وجود داشته باشد.

لوستر برنج و کریستال
لوستر برنج و کریستال

لوستر در چه ارتفاعی باید بالای میز یا جزیره آشپزخانه آویزان شود؟

هیچ چیز بهتر از یک لوستر مجلل بالای میز غذاخوری شما نیست. صرف‌نظر از این که این یک طرح سنتی و کلاسیک دارد یا یک لوستر کریستال مدرن، همیشه این سوال وجو دارد که باید چه اندازه و بلندی داشته باشد، یا این که چقدر باید آویزان باشد. همین معما در مورد چراغ های بالای جزایر بزرگ آشپزخانه، میزهای صبحانه یا میز کار شبه جزیره آشپزخانه صدق می‌کند. در صورتی که محیط آشپزخانه و اتاق نشیمن فضای بزرگی دارد، می‌توان از انواع لوسترهای بزرگ و یا مدرن برای این محیط استفاده کرد.

  راهنمای خرید برای انتخاب ماشین اصلاح برقی

هنگام انتخاب لوستر برای چنین فضاهای غذاخوری، باید به ارتفاع لوستر توجه کرد تا نور لامپ‌ها باعث ناراحتی چشم شما و مهمانان نشود. به همان اندازه که نور مناسب باعث رضایت می‌شود، دلیلی ندارد که نور را مستقیم جلوی صورت بگذارید. وقت بگذارید و کنار میز بنشینید و مطمئن شوید که چراغ‌های لوستر حداقل ۷۰ سانتی‌متر از سطح میز یا بالای جزیره فاصله دارند. در حالت ایده‌آل، لوستر نباید بیش از یک سوم طول میز را اشغال کند و میز یا جزیره شما از نظر مقیاس کوچک به نظر برسد. مراقب باشید که لوستر از عرض میز یا جزیره بیرون نزند. اغلب استفاده از دو لوستر کوچک‌تر بهتر از استفاده از لوستر بزرگ است.

نصب لوستر با لامپ‌های قابل تنظیم (در صورت امکان) امکان تغییر در نورپردازی محیط را فراهم می‌کند.

لوستر خانه نیکل و کریستال
لوستر خانه نیکل و کریستال

چه سبک لوستر برای خانه‌ای دکوراسیون سنتی مناسب است؟

مدت‌ها قبل از اختراع چراغ‌های برقی، از لوسترها برای تاکید بر توانگری فرد در خانه‌های ثروتمندان استفاده می‌شد. در اصل از نور شمع در لوسترها استفاده می‌شد، لوسترهای بی‌نظیر و دیدنی هرگز از کانون توجهات خارج نشده‌اند.

خانه‌های جدیدتر، در مقایسه با خانه‌های دوره‌های قبل، با ارتفاع سقف کمتری ساخته می‌شوند. ارتفاع پایین سقف، باعث شده تا لوسترهایی با ارتفاع کم بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. از لوسترهای کریستالی می‌توان برای خانه‌هایی با سبک سنتی استفاده کرد و با جلوه ستنی خانه هماهنگی خواهد داشت.

لوستر خانه ساخته شده از برنج با روکش طلا
لوستر خانه ساخته شده از برنج با روکش طلا

مراقبت و تمیز کردن لوستر خانه

هر چند وقت یک بار باید لوستر را تمیز کرد؟ این مورد بستگی به میزان تردد و تعداد افرادی است که در خانه زنگی می‌کنند. تمیز نگه داشتن لوستر باید حداقل یک بار در سال انجا شود. اما اگر میزان تردد و حضور افراد زیاد است، این کار را به دفعات بیشتری در سال انجام دهید.

اغلب اوقات، تمیز کردن لوازم روشنایی نادیده گرفته می‌شود و به خصوص برای لوسترها بسیار صدق می‌کند، زیرا آنها در کثیف‌ترین حالت نیز نور نسبتا خوبی تولید می‌کنند. برای برخی از لوسترها باید از مواد تمیزکننده مخصوص استفاده کرد تا به درخشندگی قطعات آسیب وارد نشود. همیشه در زمان خرید لوستر خانه از فروشنده نحوه تمیز کردن را بپرسید.

چگونه باید لوستر را تمیز کرد؟

  • کلید را در حالت خاموش قرار دهید و فیوز مربوط به آن را قطع کنید.
  • در ابتدا لامپ‌های سوخته را تعویض کنید. جایگزین کردن لامپ‌های رشته‌ای قدیمی با انواع LED بسیار عاقلانه است زیرا ماندگاری آنها بسیار بیشتر بوده و مصرف انرژی بسیار کمی دارند.
  • از یک گردگیر یا یک پارچه نرم استفاده کنید و به آرامی اطراف لوستر حرکت دهید تا تار عنکبوت و گرد و غبار پاک شوند. هر شاخه از لوستر باید از گرد و غبار پاک شود. نیازی به استفاده از آب برای تمیز کردن تجهیزات روشنایی نیست. اکثر اتصالات فلزی با لاک پوشانده می‌شوند و زطوبت نه تنها به اتصالات آسیب می‌رساند بلکه خطرناک نیز است.
  • لوسترهایی که دارای قطعات بلوری هستند، به مراقبت بیشتری نیاز دارند. تمیز کردن تک تک بلورها ممکن است مشکل باشد و احتیاط زیادی لازم است تا اتصالات کریستال شکسته نشوند.
  راهنمای انتخاب پیچ گوشتی برقی مناسب برای مصارف مختلف

در صورت استفاده از اسپری پاک‌کننده کریستال، باید نکاتی را رعایت کنید.

  • برق را خاموش نگه دارید.
  • روی سر پیچ‌های لامپ را با استفاده از پلاستیک بپوشانید.
  • دستورالعمل‌های مربوط به هر محصول تمیزکننده کریستال را دنبال کنید.
  • هنگامی که از مواد تمیزکننده استفاده می‌کنید، صبر کنید تا خشک شود. بعد از خشک شدن می‌توانید لامپ‌ها را در جای خود قرار دهید.
لوستر با سه چراغ
لوستر با سه چراغ

بهترین لامپ ها برای لوستر خانه کدامند؟

لامپهای بیضی شکل همیشه در لوستر فوق‌العاده به نظر می‌رسند، در لوازم روشنایی به آنها لامپ‌های شمعی می‌کنند. در بیشتر کشورها، اکثر لامپ‌ها دارای سر پیچ هستند. لامپ‌های ال ای دی رواج زیادی پیدا کرده‌اند و می‌توان انواع مختلفی که برای لوسترها مناسب هستند را پیدا کرد.

چه سبکی از لوستر را می‌توان در آشپزخانه نصب کرد؟

اگر مکان معقولی را برای نصب آن انتخاب کنید، می‌توان با خیال راحت هر سبک لوستر را در آشپزخانه نصب کرد. چند نکته وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. همیشه قرار دادن لوستر مستقیما بالای یک اجاق گاز، خیلی عاقلانه نیست زیرا گرما به اجزای داخلی لوستر شما آسیب می‌رساند. لوازم در آشپزخانه‌ها چرب می‌شوند و چراغ ها به نظافت بیشتری احتیاج دارند، به همین دلیل، یک لوستر با تزئینات کم و ساده می‌تواند رویکردی معقولی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *