کلاه ایمنی دوچرخه سواری باعث محافظت از سر دوچرخه سوار در حوادث میشود و در زمان انتخاب و خرید کلاه ایمنی برای دوچرخه باید به مواردی توجه کرد. کلاههای ایمنی نقش مهمی دارند، اما به ندرت به آنها توجه میشود. این کلاهها یک قسمت اجباری از سواری هستند که هیچ ارتباطی با دوچرخه ندارند. اما در زمان حوادث نقش مهمی ایفا میکنند و باعث کم شدن شدت ضربه به سر میشوند.
کلاه ایمنی دوچرخه به طور کلی در تجربه دوچرخه سواری تفاوتی ایجاد نمیکند، اما هنگام تصادف میتواند باعث زنده ماندن فرد شود. کلاههای ایمنی امروزی به همان اندازه که عملکرد بالایی دارند، سبک هم هستند و ایمنی آنها هم بالا است. تصمیمگیری آگاهانه در مورد انتخاب نوع مناسب، اهمیت بالایی دارد.
در این راهنما برای کمک به توضیح چگونگی عملکرد کلاه ایمنی، ویژگیهایی که باید به دنبال آنها باشید، تفاوت بین انواع کلاه ایمنی و آنچه باید از یک کلاه انتظار داشته باشید، نکاتی آورده شده است.
استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه برای امنیت بیشتر
چه استانداردهای را باید در زمان خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری در نظر داشت؟
در برخی از کشورها، در هنگام دوچرخه سواری باید از کلاه ایمنی استفاده کرد. این استانداردها در مورد پوسته محافظ، آستر و بند نگهدارنده در زیر فک است. کلاه ایمنی باید الزامات ساخت، طراحی، عملکرد و دستورالعملهای استفاده ایمن را برآورده کند.
برخی از الزامات خاص در مورد اتصالات دائمی وجود دارند، آنها باید به اندازه کافی سفت باشند که بتوانند محافظت مناسبی از سر ایجاد کنند و هیچ برآمدگی داخلی که باعث آسیب شود، در داخل آنها وجود نداشته باشد. همچنین مواد مورد استفاده نیز باید دوام تضمینشده در برابر نور خورشید، درجه حرارت شدید و باران را داشته باشند. مواد اولیه کلاه نیز باید در اثر کارکرد زیاد پایداری خود را حفظ کنند.
شاید مهمتر از همه، کلاه ایمنی همچنین باید جلوی دید را نگیرد و در اثر ضربه، باعث کاهش قابل توجه نیرو به سر دوچرخه سوار شود. توزیع نیروی ضربه و ایجاد امنیت کافی برای محافظت از سر دوچرخه سوار در صورت تصادف، یکی از مهمترین مواردی است که در زمان انتخاب و خرید کلاه ایمنی باید در نظر داشت.
کاملا واضح است که انواع گستردهای از کلاههای ایمنی را میتوان پیدا کرد. کلاههای ایمنی از عناصر تقویت شده ساخته میشوند و بعد از طراحی، آنها در معرض آزمایشهای متنوعی قرار میگیرند. طراحیهای سه بعدی با در نظر گرفتن زیبایی، مقاومت بیشتری ایجاد میکنند و باعث حرکت آسان باد از روی کلاه میشوند، تا کمترین مقاومت هوا در زمان دوچرخه سواری ایجاد شود.
کلاه ایمنی چگونه کار میکند؟
نقش اصلی کلاه ایمنی جلوگیری از آسیبدیدگی سر در زمان تصادف است. برای انجام این کار، کلاه ایمنی باید وسیلهای برای جذب انرژی ضربه، وسیلهای برای توزیع بار و سیستم نگهداری بر روی سر داشته باشد.
به منظور جذب و توزیع بار، کلاه ایمنی از یک کف پلیاستایرن ساخته میشود که در اثر فشار، ضربه را کم کرده و نیرو را توزیع میکند. از آنجا که این کف میتواند شکافته یا گیر کند، از یک پوسته بیرونی سخت و صاف در قسمت بیرونی کلاه ایمنی استفاده میشود تا کفی را کنار هم نگه دارد و باعث میشود کلاه ایمنی بر روی زمین بلغزد تا از هرگونه حرکت تکاندهندهای که بتواند به گردن آسیب برساند، جلوگیری کند.
این پوسته بیرونی همچنین یک لایه محافظتی در برابر حوادث ایجاد میکند که در غیر این صورت، ضربه مستقیم به سر وارد میشود. اکثر پوستههای بیرونی از پلاستیک ساخته شدهاند اما برخی از مدلهای گران قیمت، از استحکام کامپوزیت الیاف کربن برای مقاومت بیشتر و وزن کمتر استفاده میکنند.
یک کلاه ایمنی باید بدون کمک بند نگهدارنده در زیر فک و در شرایط عادی روی سر بماند، اما این بند نگهدارنده برای جلوگیری از خارج شدن کلاه ایمنی در اثر نیروهای لرزش و تغییر جهت سریع ناشی از ضربهها در تصادف مورد نیاز است.
اندازه کلاه ایمنی دوچرخه سواری
داشتن تناسب سر با کلاه ایمنی ضروری است. سر هر فردی اندازهای متفاوت دارد و در زمان انتخاب و خرید کلاه ایمنی دوچرخه سواری باید مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت ممکن است ایمنی کلاه به خطر بیفتد.
- سایز بندی: به طور معمول، مارکهای مختلف کلاه ایمنی، سایزهای کوچک، متوسط و بزرگ دارند. اما این سایزها بر اساس هیچ استانداردی کنترل نمیشوند و بنابراین، آنچه در یک مارک اندازه متوسط است، امکان دارد با یک مارک دیگر مطابقت نداشته باشد. در نتیجه باید دور سر خود را اندازه بگیرید و اندازه کلاه ایمنی را بررسی کنید، تا از تناسب صحیح آن مطمئن شوید.
برای انجام این کار، کافی است یک متر نواری را به دور وسیعترین قسمت سر خود بپیچید، تقریبا از ۲ سانتیمتر بالاتر از خط ابرو شروع کنید. اگر بخواهید بدون کمک بند نگهدارنده کلاه را بر روی سر خود بگذارید، کلاه ایمنی باید به اندازه کافی مناسب باشد تا در جای خود باقی بماند.
- شکل: شکل کلاه ایمنی چیزی نیست که بسیاری از مارکها در مورد آن صحبت کنند، با این حال، لازم است بدانید که هر مارک ایده خاص خود را در مورد شکل سر یک شخص دارد. مارکهای ایتالیایی به طور معمول باریکتر هستند، در حالی که کلاه ایمنی مارکهای آمریکایی معمولا شکل گردتری دارند. اگر چه اندازهگیری برای انتخاب نوع مناسب امکانپذیر است، اما شکل ظاهری هر کلاه چیزی است که شما باید قبل از خرید کلاه ایمنی، آن را امتحان کنید.
- بند نگهدارنده: برخی از مارکها دارای بند نگهدارنده با یک سیستم ضامندار هستند که برای محکم کردن پوسته داخلی استفاده میشود. این بند نگهدارنده در زیر چانه قرار میگیرد و باید بتوانید دو انگشت را بین بند و چانه قرار دهید و بند باید زیر گوش شما به شکل V درآید. تنظیم هر دو منطقه باید آسان باشد و در جای خود ایمن بمانند.
- مکانیسم سفتکردن: بسیاری از کلاههای ایمنی دارای سیستم نگهدارنده ثانویه هستند که پوسته داخلی یا بریس را در اطراف سر و استخوان پس سری شما (قسمت پشت و پایین سر) محکم میکند. این سیستم باعث تناسب کلاه شده و لایه دیگری از راحتی و ثبات را ایجاد میکند. با این حال، اطمینان از درست بودن شکل پوسته، مکانیزم نگهدارنده و استحکام برای کلاه ایمنی، بسیار مهم است.
- نقاط فشار: هنگام استفاده از کلاه ایمنی، مراقب هرگونه فشار از جانب کلاه بر سر باشید. هر فشاری در یک منطقه مشخص نشان میدهد که کلاه ایمنی اندازه یا شکل اشتباه برای سر شما دارد.
- سوراخ بند مو: برای کسانی که موهای بلند دارند، بند مو ممکن است مورد توجه قرار گیرد. این جای خالی در عقب کلاه ایمنی طراحی شده است تا موهای بلند را بتوان به بیرون هدایت کرد، بدون این که بر روی عملکرد و ایمنی آن تاثیر بگذارد.
- عینک آفتابی: اگر از افرادی هستید که باید با عینک یا عینک آفتابی سوار دوچرخه شوید، بهتر است اطمینان حاصل کنید که کلاه ایمنی با عینک شما متناسب است. تنها راه بررسی این است که هنگام انتخاب کلاه ایمنی، عینک خود را با خود ببرید. مطمئن شوید پوسته یا مکانیزم محکمکننده کلاه ایمنی با قاب یا دستههای عینک شما تماس ندارند.
ایمنی کلاه دوچرخه سواری
در زمان خرید کلاه ایمنی باید بررسی کنید که از استانداردهای ایمنی لازم برخوردار است. علاوه بر این، عوامل ایمنی دیگری نیز وجود دارند که میتوانند در تصمیم شما تاثیر بگذارند.
MIPS (سیستم محافظت در برابر ضربه چند جهته) مفهومی نسبتا جدید است که شروع به ظهور در کلاه ایمنی کرده است. این مفهوم پیرامون کاهش نیروی چرخشی و میزان انرژی منتقل شده به سر در زمان تصادف است. به منظور انجام این کار، یک آستر باریک و با اصطکاک کم در داخل کلاه ایمنی قرار گرفته است که به پوسته بیرونی اجازه میدهد در اثر ضربه مقدار بسیار کمی حرکت کند. کاهش انرژی منتقل شده به سر، منجر به صدمات کمتری شده و تصور بر این است که نیروی چرخشی باعث کاهش چشمگیر ضربه مغزی شود.
علاوه بر MIPS که در بیشتر کلاههای ایمنی استفاده میشود، همچنین شرکتهای مختلف چندین طرح کلاه ایمنی را با استفاده از ساخت لایه پیشرفته، شامل دو لایه جداگانه کف EPS در تراکمهای مختلف برای مقابله با طیف گستردهای از انرژی ضربه ارائه میدهند. برای دوچرخه سواری در کوهستان، مدلهایی نیز وجود دارند که دارای یک نوار چانه متحرک است که باعث میشود کلاه ایمنی محافظت بیشتری از صورت داشته و به گزینهای سبکتر و با تهویه بیشتر تبدیل شود.
رنگ محصول و تعداد دریچههای کلاه ایمنی دو عامل دیگری هستند که میتوانند ایمنی را بهبود بخشند. یک کلاه ایمنی خوش رنگ، باعث افزایش دیده شدن دوچرخه سوار توسط افراد دیگر میشود و احتمال برخورد توسط سایر افراد، دوچرخه سواران و وسایل نقلیه را کاهش میدهد. تعداد دریچهها نیز میتواند بر ایمنی تاثیر بگذارد. دریچههای بزرگ یا متعدد میتوانند میزان تماس بین کلاه ایمنی و سر را کاهش دهند و جریان باد بتواند در داخل کلاه حرکت کرده و باعث خنک شدن سر دوچرخه سوار شود، اما این امر میتواند توانایی توزیع نیرو در زمان تصادف را در کلاه ایمنی کاهش دهد.
آخرین ملاحظه در زمان خرید کلاه ایمنی، مدت زمانی است که شما از کلاه ایمنی فعلی خود استفاده میکنید. به طور معمول، قانونی برای تاریخ انقضا کلاه ایمنی وجود ندارد، اما برخی از تولیدکنندگان ممکن است دستورالعملهایی را برای تعویض کلاه ایمنی داشته باشند، بدون توجه به این که تغییر شکل داده باشد یا نه. به عنوان یک قانون کلی، اگر رنگ کلاه ایمنی شما در اثر آفتاب کمرنگ شده و یا بند آن فرسوده شده است، باید کلاه ایمنی دوچرخه سواری را تعویض کنید.
اگر تصادف کردهاید، کلاه ایمنی شما باید فورا تعویض شود. در اثر ضربه، لایههای مختلف تحت تاثیر قرار میگیرند و بنابراین باید کلاه ایمنی را در صورت تصادف به عنوان یک ماده یکبار مصرف در نظر گرفت. اگر چه ممکن است میزان صدمه واضح نباشد، حتی افتادن کلاه ایمنی از ارتفاع، ممکن است این نیرو برای آسیب به لایهها کافی باشد و بهتر خواهد بود تا کلاه را تعویض کنید.
کلاه ایمنی مختلف برای رشتههای مختلف دوچرخه سواری ساخته میشوند، کوهستان، جاده، سه گانه، مناسب برای کودکان و مخصوص رفت و آمد.
با وجود محافظت کلاه ایمنی از سر شما، بسته به رشته دوچرخه سواری که انتخاب میکنید، همه آنها به روشهای مختلف این کار را انجام میدهند. در زیر شرح تفاوتهای ظریف هر کلاه ایمنی بین رشتههای مختلف دوچرخه سواری آورده شده است.
کلاه دوچرخه سواری کوهستان
اولین چیزی که در مورد کلاه ایمنی دوچرخه سواری کوهستان متوجه خواهید شد، پوشش اضافی آنها است. هنگام دوچرخه سواری در کوهستان، بیشتر تصادفات بر خلاف دوچرخه سواری در جاده بوده و تصادفات از همه جهات رخ میدهند. در نتیجه، پوششهای بیش از حد در قسمتهای پس سری و گیجگاهی وجود دارند. در مورد دوچرخه سواری کوهستانی در سراشیبی، یک کلاه ایمنی کامل برای محافظت بیشتر از صورت، چانه و دهان مورد نیاز است.
برخی از کلاههای ایمنی قابل تغییر هستند و اجازه میدهند تا بتوانید محافظ چانه را برای صعود یا مسیرهای کم چالش حذف کنید. کلاه ایمنی دوچرخه سواری کوهستان اغلب به منظور تهویه بهتر در سرعتهای متوسط و کم طراحی شده، که به معنای دریچههای کمتر اما بزرگتر است. یکی از نکاتی که به ندرت در مورد چنین طراحی برای دریچهها ذکر شده، سر و صدا است. کلاه ایمنی دوچرخه کوهستان با منافذ بزرگ معمولا اگر در جاده و با سرعت زیاد استفاده شود، سر و صدای زیادی ایجاد میکند.
دوچرخه سواران کوهستانی معمولا از لبه جلویی کلاه ایمنی برای ایجاد محافظت در برابر تابش خیرهکننده نور خورشید و همچنین برای انحراف شاخ و برگهای معلق گیاهان استفاده میکنند. ویژگی منحصربهفرد دیگر برخی از کلاههای ایمنی دوچرخه سواری کوهستان، محل نصب چراغ یا یک دوربین GoPro است که به آنها متصل میشوند.
کلاه مخصوص جاده
همان طور که گفته شد، بیشتر تصادفات دوچرخه سواران در جاده، از سمت جلو رخ میدهد و بنابر این پوششهای محافظ بیشتر در جلو و کنارههای کلاه ایمنی متمرکز هستند. هدف کلاه ایمنی جاده سبک بودن و تهویه مناسب در سرعتهای بالاتر است. در نتیجه، کلاه ایمنی جادهای ممتاز، از مواد کامپوزیت الیاف کربن برای کاهش وزن در حالی که قدرت خود را حفظ میکند، استفاده کرده و کانالهایی برای هدایت و عبور هوا از بالای سر دوچرخه سوار دارند که باعث خنک شدن شما میشوند.
وزن کلاه ایمنی فوقالعاده سبک ممکن است زیر ۲۰۰ گرم باشد، اما برای این نوع از کلاههای سبک باید هزینه بالایی پرداخت کنید. همچنین تمرکز زیادی بر آیرودینامیک بودن مدلهای مخصوص جاده شده و بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان، سطح کلاه ایمنی خود را صاف طراحی میکنند و تعداد منافذ را کاهش میدهند تا مقاومت کمتری در برابر جریان هوا داشته باشند. برخی از مدلها دارای دریچههایی هستند که قابلیت بسته شدن دارند و در زمستان نیز برای به دام انداختن گرما مفید هستند. این مدلها برای آب و هوای مختلف، بهترین کارایی را دارند.
اکثر کلاههای ایمنی جادهها لبه ندارد، دلیل اصلی آن این است که هنگام دوچرخه سواری در جاده، دوچرخه سوار برای رسیدن به سرعت بیشتر در موقعیت پایین قرار میگیرد و لبه کلاه جلوی دید را میگیرد.
سه گانه
سه گانه یا تریاتلون یک رویداد دوچرخه سواری است که شامل تغییر جهت سریع یا حرکت با سرعت بالا نمیشود، در عوض، پایه دوچرخه سواری در مسابقات سه گانه کاملا مربوط به آیرودینامیک است. به همین ترتیب، کلاه ایمنی دوچرخه سواری سه گانه معمولا در پشت خود لبه اضافه دارند که باعث عبور آسان جریان هوا از روی کلاه دوچرخه سواری شده و آنها را بیشتر آیرودینامیکی میکنند. تنها مسئله این است که دوچرخه سواران برای استفاده کامل از مزایا باید موقعیت خاصی را حفظ کنند. کلاه ایمنی سه گانه مدرن امروزی شبیه کلاه ایمنی مخصوص جاده بوده، با این تفاوت که دم آن بریده شده است. این امر باعث حرکت بیشتر سر میشود، بدون این که بر آیرودینامیک تاثیر منفی بگذارد. شایان ذکر است که کلاه ایمنی مخصوص مسابقات سه گانه یا سرعت دریچههای تهویه ندارند و یا به ندرت دارای دریچه تهویه هستند.
کلاه مخصوص رفت و آمد
کلاه ایمنی مخصوص رفت و آمد بسیار کلاسیکتر از سایر مواردی است که در بالا ذکر شده، زیرا سرعت زیاد نیست، آیرودینامیک عاملی اساسی نیست و همچنین اتلاف گرما نیز انجام نمیشود، زیرا دوچرخه سوار تلاش زیادی انجام نمیدهد. به همین ترتیب، کلاه ایمنی مخصوص رفت وآمد اغلب دارای منافذ کمتری است و سبک آن کمی ظریفتر بوده و طراحی اسپرت ندارد. برخی از گزینههای ممتاز شامل چراغهای یکپارچه با طرح کلاه هستند.
کلاه مناسب برای کودکان
کلاه ایمنی کودکان در اصل نسخههای کوچک شده کلاه ایمنی بزرگسالان است، اما چند نکته اساسی وجود دارد که میخواهیم به آنها اشاره کنیم.
هنگام خرید کلاه ایمنی برای بچهها، فلسفه قدیمی “آنها رشد خواهند کرد” را قبول نکنید، زیرا یک کلاه ایمنی با سایز بزرگ، در صورت سقوط کمکی نخواهد کرد. مهم است که کلاهی با اندازه مناسب تهیه کنید و در صورت لزوم در آینده، کلاه بزرگتری بخرید. همچنین مهم است که کودکان در هنگام کوهنوردی، بازی یا انجام فعالیتهای دیگر که خطر حلقآویز یا خفه شدن وجود دارد، بندهای کلاه را محکم نکنند. به عنوان مثال، اگر کلاه ایمنی در قطعهای از وسایل بازی یا شاخه درخت به دام افتاد، کودک بتواند به راحتی و در کوتاهترین زمان کلاه را از سر جدا کند.
کلاه ایمنی کودکان معمولا دارای روکشهایی برای محافظت از چشمانشان در برابر آفتاب، منافذ زیادی برای خنک نگه داشتن سر آنها و قابلیت تنظیم بند است. علاوه بر سیستم سنتی، بسیاری از کلاههای ایمنی مخصوص بچهها دارای سگکهای مغناطیسی هستند تا از نیشگون گرفتن زیر قسمت چانه جلوگیری شود. به کودکان نوپا و کوچکتر کلاه ایمنی مجهز به شکلهای سرگرم کننده با طرحها و رنگهای زنده ارائه میشود، در حالی که طرحهای کلاههای کودکان شش ساله، نمونه کوچک مدلهای بزرگسالان هستند.
BMX
همان طور که در بالا ذکر شد، برخی از دوچرخه سواران BMX، به کلاه ایمنی که از صورت به طور کامل محافظت کند نیاز دارند، تا از صورت، چانه و دهان محافظت بیشتری کند، اما این بیشتر برای کسانی است که مسابقه میدهند.
قسمت جلویی نوع دیگر کلاههای ایمنی باز است و شبیه کلاه ایمنی شهری یا مخصوص اسکیت بازی است. این مدلها پوشش مناسبی از مناطق گیجگاهی و پوشش بسیار بیشتری از منطقه پس سری را فراهم میکنند، با این وجود دریچههای تهویه محدودی دارند. کلاه ایمنی BMX معمولا طراحی سادهای دارد تا بادوام و مقرون به صرفه باشد. آنها ضخامتهای مختلفی از بالشتک کف را برای تنظیم و متناسب شدن با سر دوچرخه سوار را ارائه میدهند.
بودجه و هزینه تهیه کلاه ایمنی دوچرخه سواری
نکته قابل توجه در مورد خرید کلاه ایمنی این است که انواع ارزان قیمت، به اندازه یک محصول گران ایمنی ایجاد میکند؟ تفاوت در کیفیت ساخت، وزن، تهویه، آیرودینامیک و راحتی نهفته است.
در کلاههای ایمنی گران قیمت، مکانیزمهای بیشتری برای راحتی و دوام در نظر گرفته شده است، در حالی که گزینههای ارزان قیمت، پوسته داخلی را با بیرونی قالب میگیرند و پوشش کلی بیشتری را با کاهش وزن ایجاد میکنند. به طور کلی، کلاه ایمنیهای گران قیمت در صورت استفاده منظم از دوام بالاتری برخوردار هستند، در حالی که انواع ارزان قیمت علائم سایش و خرابی را زودتر نشان میدهند.
لایههایی با ضخامتهای مختلف و قابل جابجایی، در انواع گران قیمت، یکی از ویژگیهای مناسبتر بودن آنها است. این لنتها نیز قابل تعویض هستند و بسیاری از مارکها، جایگزینهایی برای قطعات مختلف کلاه ایمنی برتر خود ارائه میدهند. نگهدارنده چانه و بند چرمی نیز از ویژگیهای گزینههای گران قیمت هستند.